Propozycje działań z dziećmi na miesiąc czerwiec.

1. Zabawy rozwijające orientację w schemacie własnego ciała

Do zabaw potrzebne będą: kredki, pisaki, nożyczki, klej, gazety, gazetki reklamowe, dwie czerwone wstążeczki, kilka kolorowych klocków, plastikowa butelka

Przebieg zabaw:
Ustalenie z dzieckiem, która ręka i strona ciała jest prawa, a która lewa.
W sytuacji mylenia stron, zawiązanie bransoletki z czerwonej wstążki na nadgarstku dziecka i na swoim (prawym)
Przypomnienie nazw części ciała
Rodzic pokazuje na sobie a dziecko odpowiada, jak się nazywają
Nazwy mogą być ilustrowane odpowiednimi ruchami i gestami, np.: To jest moja stopa, pokaż swoją stopę. Możemy wspólnie z dzieckiem np. uderzać nią o podłogę 3 razy, możemy stukać kolanami, poklepywać brzuch itd
Praca techniczna:
Rodzic prosi dziecko, aby powycinało z gazetek reklamowych preferowane przez siebie produkty (zabawki, jedzenie itp.). Omawia z dzieckiem wybrane obrazki, pyta dlaczego dokonało takiego wyboru.
Rodzic dzieli kartkę na pół prosi dziecko, aby przy pomocy kleju przykleiło obrazki na kartkę według naszych instrukcji np. czekoladę, którą lubisz przyklej po lewej stronie kartki. Rodzic kontroluje pracę dziecka, naprowadza w razie potrzeby. Po skończonej pracy wiesza kartkę widocznym miejscu w domu i chwali dziecko za wykonanie pracy zgodnie z jego poleceniami.
Rodzic prosi, aby dziecko zdjęło pomocniczą czerwoną bransoletkę. Rodzic układa proste sekwencje z klocków i prosi dziecko o opisanie co widzi – np. klocek żółty jest z lewej/prawej/nad/pod strony zielonego itd. Jeśli zadanie okaże się zbyt trudne, wraca do założenia bransoletki -„podpowiadającej strony prawa/lewa”.
Zabawa Na podłodze rodzic stawia plastykową butelkę. Dziecko staje przed nią i kolejno dotyka ją delikatnie czubkiem nosa, brodą, brzuchem, kolanem, dużym palcem (zależnie od możliwości dziecka). Butelka nie może się przewrócić.
Dziecko siada na dywanie – ćwiczenie relaksacyjne „Odliczanie”. Dziecko leży na dywanie, na dany sygnał odlicza do 10, gdy skończy – podnosi rękę.

2. Zabawy ruchowe
Zabawa bieżna - „Bocian i żaba”. Rodzic układa na podłodze
kilka gazet lub kartek z gazetek reklamowych, które symbolizują kałuże. Gdy zbliża się bocian (goniący Rodzic), żaba wskakuje do kałuży, bo tylko wtedy pozostaje niezauważona.
Następnie rozłożone gazety można wykorzystać do zabawy ruchowej: "Spacer" - ilustracji ruchowej do wierszyka: „ Idą dzieci polną drogą, po kałużach iść nie mogą. (wymijanie gazetowych kałuż slalomem - raz prawej raz z lewej strony)
Po kamyczkach skok, skok, skok (dzieci wykonują skoki na palcach),
do dołeczka - hop (przysiad - kucnięcie)"
Na koniec można zwinąć gazety w kulki i ćwiczyć rzucanie do celu (do ustawionego wiaderka, kosza, czy pojemnika)

3. Zabawy matematyczne - Rozwiązywanie zadań a treścią

Wiosenna matematyka:

a. Rodzic wręcza dziecku kwiatek konwalii. Zadaniem dziecka jest policzenie, ile dzwonków znajduje się na otrzymanej gałązce. Następnie dziecko postępuje zgodnie z instrukcją: „Teraz zerwij jeden dzwonek. Ile dzwonków pozostało na łodydze? Teraz zerwij jeszcze dwa dzwonki. Ile dzwonków pozostało na łodydze? Ile dzwonków zerwałeś?
b. Wianek Kasi został upleciony z kwiatów.
Znalazły się w nim dwie stokrotki, trzy maki i jeden tulipan. Ile kwiatów w sumie było w wianku Kasi?
Dziecko może liczyć na palcach, albo pomagać sobie zbiorami zastępczymi, np klockami, czy rysowaniem kresek na kartce
c. Eryk kupił mamie bukiet tulipanów, który składał się z dziesięciu kwiatów.
Po drodze zgubił trzy tulipany. Ile tulipanów mu zostało?
d. Co tu wyrośnie?
Dziecko otrzymuje kartę pracy przypominającą planszę do gry w okręty. Niektóre z pól zawierają już narysowane tulipany. Resztę karty dziecko uzupełnia zgodnie z poleceniem rodzica :
„W polu A1 narysuj żółty tulipan. W polu C3 narysuj czerwony tulipan” itd. (karta pracy-pdf znajduje się w galerii zdjęć.)

Data wydarzenia: 
03/06/2020